GOA

19 maart 2019 - Goa Velha, India

Goa, de eerste 2 weken in India. Tijd om te wennen aan de warmte, de mensen, het eten, het alleen zijn en het vrije leven. Ik heb besloten om eerst naar het rustigere zuid goa te gaan en dan daarna wellicht naar de party scène in het noorden. Lang verhaal kort het gaat prima. De mensen zijn heel vriendelijk, ik heb geen probleem met het eten en de travel blues is wel daar af en toe maar ik heb leuke mensen ontmoet en voel me goed.

Zo zijn er Jan en paulien. Na een eerste nacht op een strand bij het vliegveld reis ik met de gewone bus in 2 uur naar palolem. De chauffeur weet mijn eindbestemming en stopt midden op een druk kruispunt om me over te laten stappen. De twee uur reizen kosten me net iets meer dan een euro! Vlak voor mijn eindbestemming stapt paulien in, ze is 71 en doet me aan oma stam denken. Heel lief en ook behoorlijk nieuwsgierig. Ze is longstayer en hebben een perfect plekje goedkoop aan het strand dus ik ben gevolgd. Dat was een prima idee en het gaf me een huiselijk gevoel om bij te kletsen savonds en sochtens. Haar man Jan leek ook nog wel op opa ook, behoorlijk doof onder andere.

Na 3 dagen hardlopen zwemmen lezen en mediteren zag ik een geheimzinnig (no entry) yoga plekje verscholen in het bos aan het eind van het strand. Daar heb ik vervolgens een week gewoond voor een yoga retreat met een volle dagplanning van 6:00 tot 22:00. Hard werken is het dat yoga. Smiddags hadden we 4 uurtjes vrij maar omdat ik een teennagel had verloren door een rots te schoppen was ik een paar dagen aan de ashram gekluisterd.

In de ashram woont de guru anand met 3 Europese yoga trainster. Daarnaast zij. Er zo'n 30 vrouwen die de teacher training doen en dan is er nog ons groepje van 15 yoga tourists. Ik vond het eerst wel wat overweldigend al die mensen/vrouwen die elkaar al iets langer kennen maar heb mijn plek uiteindelijk prima gevonden. Op zaterdag wezen scooteren met darren (er waren 4 mannen in totaal) dat was heel tof! Mensen zeggen dat ik een motor moet kopen want rijbewijs telt niet hier maar zo ben ik niet opgevoed.

Na 7 dagen was ik weer vrij en dat deed me goed. Maar de retreat heeft me zeker goed gedaan, sindsdien val ik van avontuur in avontuur en kom ik regelmatig bekende gezichten tegen. Ik ben weer teruggegaan naar de guesthouse waar ik daarvoor zat want de staff (m'n Sanjay) is er perfect. Savonds eerst uit eten met Jan en paulien, paulien moest natuurlijk alle ins en outs weten van die geheimzinnige plek. De ochtend erna ziet mijn nieuwe buurman, Gary (51), mij schaken op de telefoon dus hij stelt voor een potje te doen. Hij vind verliezen niet echt leuk maar ondanks dat nodigt hij me uit om pijp te roken op zijn Balkon met zeezicht. Daar dus de hele dag gezeten en mooie verhalen uitgewisseld. Hij reist al jaren en had de avond ervoor nog op een bankje op een treinstation geslapen (vaak ben je te bang) mooie kerel.

De dag erna wil ik dan toch is een keer om canacona island heen kajakken. Het geheimzinnige eiland (makkelijk bereikbaar maar verboden toegang) zorgt ervoor dat je in de hele baai van palolem heerlijk kan zwemmen zonder gevaar. Achter het eiland is echter de open zee en de golven zijn zo hoog dat ik besluit terug te gaan. Maar dan kom ik Craig tegen een aangeschoten brit met een rooie kop van de zon en de drank. Watja doin mate? Ik zeg ik wil eromheen maar de waves zijn te big. Arh these things are pretty stable zegtie terwijl hij in zijn kajak heen en weer wiebelt. Dus wij samen eromheen. We moesten de punt van de kajak in de golven houden om niet om te slaan maar we hebben het gered! Craig heeft me nog op een cocktail getrakteerd om te vieren dat we het gered hebben maar toen ik ook wou gaan trakteren moest hij passen anders zou hij te lam worden en dat vind zijn vrouw niet goed.

De Indiërs zijn bijzondere lui, erg aardig over het algemeen. Ik ga dagelijks 2 of 3 keer met ze op een selfie, ik voel me dus een beetje beroemd maar soms denk ik ook wel is dat ze me de gek aansteken. Toen ik in de kano zat kwam een boot langs met 20 van die lui en een roept iets, dus ik zwaai vriendelijk, liggen ze vervolgens helemaal dubbel met zijn allen. Mooi werk.

Duss life is good. Ik doen niet teveel. Lezen mediteren hardlopen en zwemmen. Goa was voor mij niet voor de parties en omdat dat wel bevalt heb ik besloten niet naar noord goa te gaan (het lsd paradijs) maar naar Hampi. `hampi hampi very beautiful' zoals de mensen hier zeggen.

1. Nynke:
    19 maart 2019
    Wat leuk om te lezen! Je geniet, chillt en ziet van alles, heerlijk zeg. Kijk nu al uit naar je volgende verhaal. Kussen van Nynke (en Rob en Oscar :))